luni, 24 septembrie 2018

Bănci. Cazinouri. Farmacii.

Parterul blocurilor și majoritatea spațiilor comerciale stradale erau pe vremuri dominate de utilitatea practică de zi cu zi. Găseai de mâncare, de îmbrăcare, de distracție, de citit-scris-învățat (chiar așa, care a mai văzut vreo librărie de cartier în ultimii zece ani? - eu aveam trei în zonă și toate s-au închis în primii ani 2000). Acum toate aceste au fost preluate de supermarketuri, mall-uri, on-line.

Cineva mă întreba cum văd viitorul Ro pe termen scurt, că oricum pe termen lung suntem morți cu to(n)ții. I-am spus că nu mai fac politică, capitol închis pentru mine.
Zice că nu din punct de vedere politic, pe partea economică să-i zic. Mi-am adus aminte de sărmanul care a făcut pușcărie nevinovat tot pe ”partea economică” lucrându-l băieții pe care tot el i-a luat la ștangă după ce a făcut alianțe nepotrivite cu ei când mama lui îi tot spunea să stea dreacului mai mult pe acasă să vadă de fetele lui. 

”Pe partea economică” i-am răspuns și eu. Aia e! N-avem ce face. I-am spus că viitorul ni se vede în copii. Cine are să-i trăiască, cine nu, să nu-și dorească. 

Cum adică? - a insistat culegătorul de nuci. I-am spus-o și pe aia cu investiția în copii a evreilor. N-a înțeles nici acum. Avea doi-trei plozi acasă, normal, cum Doamne-Iartă-mă! să priceapă ceva.
I-am mai spus să se uite la parterul blocurilor și la spațiile comerciale stradale cu vad și să-mi spună ce predomină.

Bănci. Jocuri de noroc. Farmacii - a răspuns vesel și rapid.

Păi ăsta e viitorul, i-am răspuns.

Băncile își vor întări controlul și dominanța asupra societății avide de credit și de cumpărături (majoritatea cvasi-inutile pe termen lung) prin lațul invizibil al datoriei. Din ce în ce mai mulți sclavi nu-și vor mai putea plăti în actuala viață datoriile, ele se vor preda moștenitorilor. Ți-o spune unul care a lucrat pentru ei.

Agențiile cu jocurile de noroc speculează dorința noastră de îmbogățire rapidă, fără muncă, fără responsabilitate, fără școală. Este bine-cunoscut că 99,99% dintre pariori pierd 99,99% dintre sumele ”investite”. Dar cea mai grea și dăunătoare este dependența care este a doua ca recidivă și durabilitate după alcool. Ți-o spune un fost mare amator de tării în tinerețe.

Farmaciile reprezintă ultimul laț de sclavie din care puțini mai scapă. Sănătatea din toate punctele ei de vedere este cea mai vulnerabilă în țările cu dorință nestăpânită de ”mai mult”. Acea cancerigenă dorință de mai mult, vezi cele două aliniate de mai sus. Farmaciile sunt forma prin care oamenii transformă banii munciți fără cap și noimă în profituri parcate tot în buzunarele marilor corporații, de data asta din pharma. Ți-o spune unul care pe vremuri cunoștea toate substanțele active mai bine ca multe farmaciste făcute la apelul bocancilor și care lua medicamente cum mănânci tu semințe, tic-tac sau alune.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Iertatul tata avea o vorbă, învățată de la naşu-bătrânu, naşul lui de cununie, surd şi el ca şi mine, Dumnezeu să-i ierte pe amândoi, care tradusă sună cam aşa:
”Banii, puțini-mulți, să fie cu noroc, să te bucuri de ei. Doar la doctori să nu-i (fii nevoit să-i) dai.”
Mulțumesc.